Na podzim loňského roku jsem měl možnost při pravidelném zasedání Europharmforum v Kodani diskutovat o procesu elektronizace zdravotnictví se španělskými kolegy z veřejných lékáren. Navázal jsem na jejich sdělení z Basileje při Kongresu FIP. Ve španělském zdravotnictví v roce byl v roce 2007 odstartován pilotní projekt v oblasti Andalusiepod pracovním názvem : Začlenění elektronického receptu do zdravotnictví. Nové informační technologie se staly zcela běžnou součástí procesu péče o pacienta, tak jak je známe u nás.
Začlenění elektronického receptu se stalo klíčovým úkolem pro spuštění vlastního projektu elektronizace zdravotnictví . Včlenění e-receptu do reality španělského zdravotnictví spočívalo ve složitém propojení různých systémů ve zdravotnických zařízeních a muselo splňovat jednoduchou komunikaci mezi vlastním předepisování léčiv lékaři , výdejem léčiv lékárníkem a spolehlivé fakturace na zdravotní pojišťovnu a to vše muselo být připraveno tak, aby z pohledu optimalizace byl hlavní přínos pro pacienta, pojištěnce zdravotní pojišťovny.
Po pilotní fázi, která trvala jeden rok, byly představeny odborným společnostem lékařů a lékárníků, poskytovatelům a plátcům zdravotní péče prvotní výsledky. Ve studii, se kterou jsem měl možnost se seznámit, jsou publikovaná výsledná data z prosince 2007 :
- Ve veřejných lékárnách bylo realizováno 40milonů výdejů elektronických receptů léčiv
- 99,77% výdejů těchto e-receptů bylo bez jakéhokoliv incidentu
- začlenění příslušného SW do 3.000 veřejných lékáren a 500 zdravotnických center
- 92% populace Andalusie využívá přednosti systému elektronického receptu
Ve celém Španělsku se stal postupně elektronický recept naprostou realitou v průběhu roku 2008. Pacienti oceňují především úsporu času, zajištění plné dostupnosti v rámci celé Andalusie a tím pádem plné mobility v rámci autonomního celku mezi různými zdravotnickými zařízeními a v neposlední řadě oceňují možnost, si kdykoliv vyhledat svůj lékový profil v centrálním úložišti. Z pohledu lékárníka se jedná o evidentní zkvalitnění poskytovaných služeb ve prospěch pacientů – systém elektronického receptu a centrálního úložiště nyní zajišťuje daleko širší služby např. sledování interakcí , vyhodnocení lékového záznamu pacienta, následná konzultační a informační činnost lékárníka, posílení role lékárníka v primární péči o pacienta.
Realita v česku je poněkud jiná. Kroky některých čelných představitelů naší profesní organizace jsou v této oblasti přinejmenším kontroverzní. Místo toho, abychom hledali společné řešení pro plně funkční Centrální úložiště , pak od některých vrcholných představitelů jsem nezaznamenal za poslední období žádný krok, který by podpořil naší odbornost v této oblasti. A věřte, že máme na co navázat. Na rozdíl od andaluských kolegů, kteří se aktivně zapojili do prvotní fáze projektu začlenění elektronického receptu do reality veřejných lékáren a tím jednoznačně posílili svou odbornou pozici v očích pacientů , jsme u nás svědky nekomunikace mezi dotčenými zájmovými skupinami a předstírání falešné solidarity s našimi pacienty. Na ochranu dat našich pacientů je zde Úřad na ochranu osobních údajů a je přinejmenším nešťastné, že někteří členové představenstva ČlnK nahrazují svými výroky úlohu tohoto úřadu. Lékárník ve veřejné lékárně je především odborně fundovaný pracovník, který poskytuje kvalitní služby pro pacienta a Centrální úložiště má používat jako svůj pracovní nástroj ve prospěch pacienta. Je to především český pacient, který bude mít největší užitek z plně fungujícího centrálního úložiště elektronických receptů. Nepodléhejme prosím jakési falešné iluzi , že v současném sporu mezi SÚKL a ÚOOÚ se jedná o ochranu práv pacientů. Opak je pravdou. O pacienta se jedná v tomto případě na prvním místě, a to pod úhlem pohledu, jaké služby bude v lékárnách čerpat a jaké služby jsme schopni českému pacientovi poskytnout. Pacient musí být postaven do centra dění a pacient bude rozhodovat , kterou zdravotní péči a ve kterém zdravotnickém zařízení bude čerpat. Bylo by velkou chybou , pokud by se měl projekt Centrálního úložiště elektronických receptů na nějakou dobu zastavit. Zastavil by se tak rozvoj naší odborné profese.